එක් පසෙක හුන් ආයුෂ්මත් ආනන්ද ස්ථවිර තෙම භාග්යවතුන් වහන්සේට මෙසේ සැල කෙළේය.
“ස්වාමීනි, ´ආනන්දය, සිඛී භාග්යවතුන් වහන්සේගේ අසිභූ නම් ශ්රාවක තෙම බඹලොව සිට චක්රවාළ දහසක ශබ්දයෙන් හැඟෙව්වේය. (ඇසෙන සේ ධර්ම දේශනා කෙළේය.)´ යන මෙය භාග්යවතුන් වහන්සේගේ සමීපයෙන් අසන ලදී. ස්වාමීනි, අර්හත් සම්යක් සම්බුද්ධවූ භාග්යවතුන් වහන්සේ වනාහි කෙතෙක් තැන් ශබ්දයෙන් හැඟවීමට සමර්ථ වන සේක්ද?”
“ආනන්දය, හෙතෙම ශ්රාවකයෙකි. තථාගතයන් වහන්සේලා ප්රමාණ කළ නොහැක්කාහු වෙති” යි වදාළ සේක.
ආයුෂ්මත් ආනන්ද ස්ථවිර තෙම දෙවනුවත් “ස්වාමීනි, ´ආනන්දය, සිඛී භාග්යවතුන් වහන්සේගේ අසිභූ නම් ශ්රාවක තෙම බඹලොව සිට චක්රවාළ දහසක ශබ්දයෙන් හැඟෙව්වේය. (ඇසෙන සේ ධර්ම දේශනා කෙළේය.)´ යන මෙය භාග්යවතුන් වහන්සේගේ සමීපයෙන් අසන ලදී. ස්වාමීනි, අර්හත් සම්යක් සම්බුද්ධවූ භාග්යවතුන් වහන්සේ වනාහි කෙතෙක් තැන් ශබ්දයෙන් හැඟවීමට සමර්ථ වන සේක්ද?”
“ආනන්දය, හෙතෙම ශ්රාවකයෙකි. තථාගතයන් වහන්සේලා ප්රමාණ කළ නොහැක්කාහු වෙති” යි වදාළ සේක.
තුන්වෙනුවත් ආයුෂ්මත් ආනන්ද ස්ථවිර තෙම, “ස්වාමීනි, ´ආනන්දය, සිඛී භාග්යවතුන් වහන්සේගේ අසිභූ නම් ශ්රාවක තෙම බඹලොව සිට චක්රවාළ දහසක ශබ්දයෙන් හැඟෙව්වේය. (ඇසෙන සේ ධර්ම දේශනා කෙළේය.)´ යන මෙය භාග්යවතුන් වහන්සේගේ සමීපයෙන් අසන ලදී. ස්වාමීනි, අර්හත් සම්යක් සම්බුද්ධවූ භාග්යවතුන් වහන්සේ වනාහි කෙතෙක් තැන් ශබ්දයෙන් හැඟවීමට සමර්ථ වන සේක්ද?”
“ආනන්දය, තොප විසින් චක්රවාළ දහසක් වන චූළනී ලෝකධාතුව අසන ලද්දේද?” – “යමක් භාග්යවතුන් වහන්සේ දේශනා කරණ සේක් නම්, භාග්යවතුන් වහන්ස, මේ ඊට කාලය වන්නේය. සුගතයන් වහන්ස, මේ ඊට කාලය වන්නේය. භාග්යවතුන් වහන්සේගෙන් අසා භික්ෂූහු දරන්නාහුය” යි කීය.
“එසේ නම් ආනන්දය, අසව. කියන්නෙමි. ආනන්දය, සඳ, හිරු දෙදෙන යම් තාක් ප්රදේශයක ගමන් කරද්ද, බබලමින් සියලු දිශා ආලෝක කරද්ද, එබඳු දහසක් චක්රවාළ ලෝක වෙයිද, ඒ දහසක් චක්රවාළයන්හි සඳු දහසක් වෙයි. හිරු දහසක් වෙයි. දහසක් මේරු පර්වත වෙයි. දහසක් ජම්බුද්වීප වෙයි. දහසක් අපරගොයාන වෙයි. දහසක් උතුරුකුරු දිවයින් වෙයි. දහසක් පූර්වවිදෙහ වෙයි. මහා සමුද්ර සාර දහසක් ඇත. වරම් රජවරු සාර දහසක් වෙත්. චාතුර්මහාරාජික දෙව්ලෝ දහසකි. තව්තිසා දෙව්ලෝ දහසකි. යාම දෙව්ලෝ දහසකි, තුසිත දෙව්ලෝ දහසකි. නිර්මාණරතී දෙව්ලෝ දහසකි. පරනිර්මිත වසවර්ති දෙව්ලෝ දහසකි. ආනන්දය, මේ දහසක් සක්වලින් යුත් චූළනී ලෝක ධාතුවයයි කියනු ලැබේ.”
“ආනන්දය, යම්තාක් සහශ්රී චූළනී ලෝකධාතුව වෙයිද, ඒ තාක් දහසින් ගුණවූ ලෝකයක් වෙයිද, ආනන්දය, මෙය (චක්රවාළ දස ලක්ෂයක්වූ) ද්විසහශ්රී මධ්යම ලෝකධාතුවයයි කියනු ලැබේ. ආනන්දය, යම්තාක් ද්විසහශ්රී මධ්යම ලෝකධාතුව වෙයිද, ඒ තාක් දහසින් ගුණකළ කෙළ ලක්ෂයක් චක්රවාළ වෙයිද, ආනන්දය, මෙය ත්රිසහශ්රී මහාසහශ්රී ලොකධාතුව යයි කියනු ලැබේ.”
“ආනන්දය, තථාගත තෙමේ කැමතිවන්නේ නම් ත්රිසහශ්රී මහාසහශ්රී ලොකධාතුවද ශබ්දයෙන් අඟවන්නේය. අනාගත ලෝකධාතූන්ගෙන් හෝ යම් පමණ කැමතිවන්නේනම් ශබ්දයෙන් අඟවන්නේය.”
“ස්වාමීනි, භාග්යවතුන් වහන්සේ කෙසේ නම් කැමතිවන්නේ නම් ත්රිසහශ්රී මහාසහශ්රී ලොකධාතුව හෝ යම්තාක් කැමති නම් ඒතාක් හෝ ශබ්දයෙන් අඟවන්නේද?”
“ආනන්දය, තථාගත තෙමේ ත්රිසහශ්රී මහාසහශ්රී ලොකධාතුව ශරීරාලෝකයෙන් පතුරුවන්නේය. යම් විටක ඒ සත්ත්වයෝ ඒ ආලෝකය දැනගන්නාහු නම්, එකල්හි තථාගත තෙම කථා කරන්නේය. ශබ්දය අස්වන්නේය. ආනන්දය, මෙසේ තථාගත තෙම ත්රිසහශ්රී මහාසහශ්රී ලොකධාතුව ශබ්දයෙන් හඟවන්නේය. යම්තාක් කැමතිනම් ඒතාක් හඟවන්නේය.”
මෙසේ වදාළ කල්හි ආයුෂ්මත් ආනන්ද ස්ථවිර තෙම භාග්යවතුන් වහන්සේට, “යම්බඳුවූ මාගේ ශාස්තෘන් වහන්සේ මෙසේ මහත් ඎද්ධි ඇති සේක. මෙසේ මහත් ආනුභාව ඇති සේක. මට ඒකාන්තයෙන් ලාභයකි. ඒකාන්තයෙන් මා විසින් මනාකොට ලබන ලද්දකි” යි කීය.
මෙසේ කී කල්හි ආයුෂ්මත් උදායි ස්ථවිර තෙම ආයුෂ්මත් ආනන්ද ස්ථවිරයන්ට, “ආවැත් ආනන්දය, ඉදින් ඔබගේ ශාස්තෘන් වහන්සේ මහත් ඎද්ධි ඇති සේක් නම්, මහත් ආනුභාව ඇති සේක් නම්, එයින් ඔබට ඇති ප්රයෝජනය කිමදැ” යි කීය.
මෙසේ කී කල්හි භාග්යවතුන් වහන්සේ ආයුෂ්මත් උදායි ස්ථවිරයන්ට, “උදායි, එසේ නොකියව, උදායි, එසේ නොකියව, උදායි, ඉදින් ආනන්ද අවීතරාගීව (රාගය පහ නොකෙළෙක්ව) කාලක්රියා කරන්නෙක් වී නම්, ඒ සිත පැහැදීමෙන් සත් වරක් දෙව්ලොව දිව්ය රාජ්යය කරන්නේය. සත්වරක් දඹදිව මහා රාජ්යය කරන්නේය. උදායි, එහෙත් ආනන්ද තෙමේ මේ ආත්මයෙහිම පිරිනිවන් පාන්නේය” යි වදාළ සේක.
අංගුත්තර නිකාය, තික නිපාතය, දුතිය පණ්නාසකය, ආනන්ද වර්ගය,